1. Οδηγία Ορίστε αρχιτεκτονική (ISA):
* Ορίζει το σύνολο των οδηγιών που ο υπολογιστής μπορεί να κατανοήσει και να εκτελέσει.
* Καθορίζει τη μορφή των οδηγιών, των τύπων δεδομένων, των καταχωρητών και των τρόπων αντιμετώπισης.
* Καθορίζει τη γλώσσα του μηχανήματος, η οποία είναι η γλώσσα χαμηλότερου επιπέδου που κατανοεί ο επεξεργαστής.
2. Αναπροσδιορισμός δεδομένων:
* Καθορίζει τον τρόπο αποθήκευσης και χειρισμού των δεδομένων στο σύστημα.
* Περιλαμβάνει την αναπαράσταση των αριθμών (ακέραιοι, κυμαινόμενους σημείου), χαρακτήρες και άλλους τύπους δεδομένων.
3. Σύστημα μνήμης:
* Καλύπτει τον τρόπο με τον οποίο η μνήμη είναι οργανωμένη, πρόσβαση και διαχείριση.
* Περιλαμβάνει τους τύπους μνήμης (π.χ. RAM, ROM), ιεραρχία μνήμης (cache, κύρια μνήμη) και συστήματα αντιμετώπισης.
4. Επεξεργαστής (CPU):
* Ορίζει τη δομή και τη λειτουργικότητα της κεντρικής μονάδας επεξεργασίας.
* Περιλαμβάνει τον αγωγό εντολών, την αριθμητική λογική μονάδα (ALU), τη μονάδα ελέγχου και τα αρχεία καταχώρησης.
* Αντιμετωπίζει έννοιες όπως η ταχύτητα ρολογιού, ο κύκλος διδασκαλίας και ο αγωγός.
5. Σύστημα εισόδου/εξόδου (I/O):
* Καλύπτει τον τρόπο με τον οποίο ο υπολογιστής αλληλεπιδρά με εξωτερικές συσκευές.
* Περιλαμβάνει ελεγκτές I/O, λεωφορεία και πρωτόκολλα επικοινωνίας.
6. Δίκτυο διασύνδεσης:
* Ορίζει τον τρόπο σύνδεσης διαφορετικών στοιχείων του συστήματος.
* Περιλαμβάνει την αρχιτεκτονική λεωφορείων, τα πρωτόκολλα δικτύου και τους μηχανισμούς μεταφοράς δεδομένων.
7. Οργάνωση συστήματος:
* Ορίζει τη συνολική οργάνωση και την αλληλεπίδραση μεταξύ των διαφόρων συστατικών.
* Περιλαμβάνει το λεωφορείο συστήματος, τη διαχείριση μνήμης και το χειρισμό διακοπής.
8. Απόδοση και απόδοση:
* Επικεντρώνεται στην αξιολόγηση της απόδοσης της αρχιτεκτονικής.
* Θεωρεί παράγοντες όπως η ταχύτητα ρολογιού, η διακίνηση οδηγιών και το εύρος ζώνης μνήμης.
* Διερευνά τεχνικές βελτιστοποίησης απόδοσης όπως η Pipelining και η Caching.
9. Κατανάλωση ενέργειας και ενεργειακή απόδοση:
* Αξιολογεί την κατανάλωση ενέργειας της αρχιτεκτονικής.
* Θεωρεί τεχνικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας χωρίς να θυσιάζεται η απόδοση.
10. Αξιοπιστία και ανοχή σφάλματος:
* Διευθύνει τον τρόπο σχεδιασμού αξιόπιστων και ανθεκτικών σε σφάλματα συστήματα.
* Περιλαμβάνει μηχανισμούς ανίχνευσης σφαλμάτων και διόρθωσης, πλεονασμού και αρχιτεκτονικές ανθεκτικές σε σφάλματα.
Βασικές έννοιες:
* Λειτουργίες απευθυνόμενοι: Μέθοδοι για την πρόσβαση σε τοποθεσίες μνήμης (π.χ. άμεση διευθύνσεις, έμμεση διεύθυνση).
* Pipelining: Εκτέλεση πολλαπλών οδηγιών ταυτόχρονα με το σπάσιμο τους σε στάδια.
* Προσωρινή αποθήκευση: Χρησιμοποιώντας μια μικρότερη, ταχύτερη μνήμη για την αποθήκευση συχνά πρόσβασης δεδομένων.
* Εικονική μνήμη: Χρησιμοποιώντας χώρο στο δίσκο σαν να ήταν μέρος της κύριας μνήμης.
* Επεξεργαστές πολλαπλών πυρήνων: Χρησιμοποιώντας πολλαπλούς πυρήνες επεξεργαστή για να βελτιωθεί η απόδοση.
* Παράλληλη επεξεργασία: Χρησιμοποιώντας πολλούς επεξεργαστές για την εκτέλεση εργασιών ταυτόχρονα.
Συνοπτικά:
Η αρχιτεκτονική υπολογιστών είναι ένα ευρύ πεδίο που περιλαμβάνει το σχεδιασμό και την οργάνωση των θεμελιωδών στοιχείων ενός συστήματος υπολογιστή. Είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη υψηλής απόδοσης, ενεργειακής απόδοσης και αξιοπιστίας στους σύγχρονους υπολογιστές. Η κατανόηση αυτών των εννοιών μας βοηθά να κατανοήσουμε τον τρόπο λειτουργίας των υπολογιστών και μας επιτρέπει να σχεδιάζουμε και να βελτιστοποιούμε τα συστήματα για διαφορετικές εφαρμογές.
Πνευματικά δικαιώματα © Γνώση Υπολογιστών Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα